Budaya Seni Abstrak


Penulis: Badrolhisham Mohamad Tahir


Artikel ini disalin semula daripada majalah Dewan Budaya keluaran Jun 1999. Ianya disalin semula sebagai suatu perkongsian penulisan yang kritikal terhadap seni di Malaysia. Walaupun telah berusia 20 tahun, saya merasakan penulisan ini masih relevan untuk dibaca dan dikaji sebagai wadah ilmu seni. 



Batasan unsur catan adalah pada “tatabahasa”nya: warna, garisan, tanda, bentuk dan rupa, untuk tujuan komunikasi. Kesemua unsur ini diterokai dan dieksploit. Ia adalah suatu kesedaran yang tidak mewakili realiti yang hadir dalam alam secara mimesis. Bahkan, ia mencadangkan suatu antithesis dimensi “pra-objektif” tentang perbezaan antara yang praktis dengan yang mudah difahami, bahan dengan bentuk, yang masih tidak dapat difahami melalui deria. Penggunaan warna menjelaskan perbezaan ini dan cara pengolahannya melambangkan suasana kegembiraan atau kedukaan, rohaniah atau sensual. Penzahiran bentukan dalaman ini terhasil daripada penerokaan suatu penciptaan motif organik/geometrik. (Maka motif abstrak, sebagai imejan dapat memperlihatkan keaslian ruang emosi. Imejan ini secara perlahan- lahan berubah menjadi alat self attunement dan yang paling penting ialah bagaimana ia dapat meneruskan ingatan tentang kemanusiaan yang dihimpit oleh kehidupan moden amnya dan representasi media khasnya. Ciri enigmatik imejan abstrak ini juga boleh mengatasi pseudo-intelligibility kedua- duanya).
                Bagi saya, catan lebih merupakan sesuatu yang temporal dan membongkar rahsia pengalaman tampak dari deria penglihatan pelukis.
                Kebanyakan perbincangan tentang proses abstrak tertumpu pada idea membuat catan abstrak stilistik atau pada penemuan baru yang lahir dripada keprihatinan seniman tentang aspek formal (?). Hal ini merupakan fenomena yang dikesan sebagai satu rentetan perubahan stilistik sejarah bahasa seni modenis. Lebih- lebih lagi apabila ia dilihat sebagai bahasa tinggi : ekspresi emosi terhadap “kebebasan” perlakuan dan “keaslian” warna, bentuk, dan rupa bagi membolehkan seniman dan pemerhati berhubung dalam ruang emosi dan spiritual. Persoalannya, apakah maknanya membuat catan dengan imejan yang “non-representational”? Mungkin terdapat imejan yang “non- representational”, tetapi ini membayangkan pula kepada kita akan tekanan penghidupan kini yang melalui kerja abstrak dapat mewakili pernyataan dalaman seseorang. Pada fikiran saya, ia bertindak sebagai simbol kecenderungan kesatuan kehendak narsisistik diri. Pendeknya, penghasilan karya abstrak adalah pembalikan kesedaran kehidupan kini dan tentang keperluan kepada “kehendak luaran” yang tidak jauh berbeza bagi setiap individu.
                Dari segi bahasa visual, yang abstrak adalah cerminan pensejarahan dan budaya. Malangnya, kita juga sering secara intelektual beranggapan bahawa yang abstrak tergolong dalam budaya tinggi. Kita sering tersalah anggap juga bahawa yang abstrak bukan pencerminan kuasa pensejarahan dan kuasa budaya yang secara naratif didaktik, dan beranggapan bahawa fenomena abstrak ini hanya satu bentukan luar. Walaubagaimanapun, penafian boleh mengehadkan pemahaman kita terhadap makna abstrak, dalam proses persejarahan formalistik. Penafian yang dimaksudkan adalah dengan mengehadkan hubungan budaya yang meluas itu dengan sejarah lainnya dan seniman dengan dunianya. Maka secara fenomenologikal, sejarah budaya disalahtafsir dengan pengertian budaya. Pendeknya, yang abstrak lebih mencerminkan kesedaran perlakuan gerak kerja budaya dan pengabdian kita terhadap keperluan luaran yang tidak banyak berbeza antara individu. Perbezaan yang kecil ini adalah sebahagian daripada permasalahan, secara tidak sedar dan menyumbang kepada perbezaan tanggapan terhadap keperluan luaran itu. Dengan itu, kehilangan pandangan tentang hubungan yang abstrak ini dengan pensejarahan budaya visual yang memperlihatkan keperluan suatu rentetan acara yang menjadi asas pembinaan pensejarahan seni abstrak.
                Sering timbul persoalan tiada arketip tradisional yang dapat dijadikan rujukan pensejarahan seni abstrak kontemporari yang boleh dikaitkan dengan fenomena budaya kini. Krisis moral dan pensejarahan seni abstrak negara menjadi asas ketidakfahaman kita terhadap faktor yang menyumbang, kepada seni abstrak hari ini.
                Krisis ini sama seperti yang berlaku di Eropah sebagaimana yang disebut oleh Joseph Beuys dan di Amerika  oleh Barnett Newman. Di Malaysia, zaman awal kemerdekaan disifatkan sebagai tempoh pensejarahan yang innocence, yakni seni abstrak masih belum memainkan peranan besar sehinggalah pulangnya graduan dari luar negara yang secara mengejut menggabungkan seni abstrak ekspresionis dengan teknologi dan imperatif budaya secara spontan yang unselfconscious. Pada tahun 1970-an, Mystical Reality wujud bagi menyedarkan perilaku spontan yang unselfconscious itu dengan membuat kejutan penilaian semula nilai utopia awalan untuk mencari identiti ketimuran. Sehubungan itu, seni abstrak selepas tahun 70-an mengambil alih proses pengacaraan pensejarahan seni abstrak tanah air sebagai agenda baru yang secara spiritual dan secara fenomenologi mengambil tempat mengubah cara kerja/fikir. Tetapi bagaimanakah seni abstrak dapat dihubungkan dengan kuasa intelek dan kuasa sosial secara keseluruhannya di negara kita?
                Seni abstrak merupakan manifestasi seseorang tentang alam melalui konsep abstrak yang mendominasi corak pemikiran abad ke-20. Apa-apa juga gerak laku intelektual pada abad ke-20 memperlihatkan idea abstrak ini menggantikan ideologi emperisisme, sebagai panduan ideologi budaya dan pemikiran abad ke-19. Dalam seni abstrak tampak, proses abstrak berlandaskan idea yang mengarah kepada insiden visual secara terpeinci yang boleh diwakili sebagai bentukan umum yang bebas daripada sumber fenomenologikal. Idea abstrak dalam seni visual juga adalah berasaskan saling hubungan antara karya seni yang menjadi sebahagian daripada lambang kepentingan identiti dengan individu itu sendiri. Prinsip visual abstrak tidak mencerminkan perlakuan budaya tinggi tetapi merangkumi segala aspek budaya visual.
                Pada abad ini, teknologi menjadikan dunia semakin abstrak dan menukarkan kehidupan kepada persekitaran yang abstrak. Teknologi abad ini pada dasarnya memisahkan dirinya secara beransur- ansur daripada sebarang hubungan dengan alam: kuda digantikan dengan dengan penggunaan automobil, lilin dengan lampu elektrik, dan sebagainya. Teknologi saban hari bertukar menjadi otot- otot yang menggantikan kuasa wap, kemudian kuasa elektrik dan kuasa nuklear. Apabila berhadapan dengan automobil, lampu elektrik, penyaman udara dan telefon, kita sebenarnya memasuki dunia yang kita tidak lagi terikat pada kuasa alam yang digantikan oleh teknologi ini. Kita memasuki dunia yang teknologi menjadi autonomous, persekitaran kita menjadi terlalu abstrak secara fizikalatau mental. Fenomena abstrak ini bukan sahaja berlaku ke atas teknologi bahkan dalam setiap gerak laku intelek.
                Perubahan yang terlalu cepat memaksa kita mengalami suatu pengalaman yang tidak lagi bergantung pada masa atau ruang yang “nyata” atau “semulajadi”. Begitu juga seni visual; seni abstrak adalah cerminan persekitaran fizikal yang bertukar menjadi abstrak. “ Seni Abstrak adalah seni masa kini,” kata Jean Scully. Tambahnya, “Ianya mewakili realiti sifat manusia.” Tetapi apakah sebenarnya abstrak? Permasalahan utama ialah keadaannya agak rumit disebabkan kepelbagaian mod abstrak yang kebanyakannya antitetikal dari segi mesej. Yang dirasai, imejan abstrak menggambarkan imejan tertekan yang mewakili penceritaan keadaan seseorang tentang dirinya. Ia merupakan fakta emosi yang bertindak sebagai faktor pertahanan seni terhadap kerosakan yang dilakukan oleh dunia moden.
                Seni abstrak tiada kena mengena dengan pengalaman estetik yang menggunakan sesuatu rupa bentuk tertentu, dari segi teknik atau konfigurasi. Ia merupakan kesan sampingan yang terhasil daripada perubahan teknologi dan perubahan daya laku intelek. Imej abstrak seolah- olah pewujudan cerminan ketidakhadiran emosi, kekosongan atau kebebasan yang terhasil oleh dunia abstrak yang hubungan saling sosial saling tidak berhubungan. Kita sememangnya hidup dalam dunia yang moralnya terlalu rendah dan manusia sanggup mengenepikan sesuatu konfrontasi daripada menyelesaikannya dan sanggup hidup dalam persoalan yang jauh daripada kemelut dunia moden yang semakin mengelirukan.
                Seni abstrak merupakan realiti dunia sekarang yang abstrak. Yang menjadi penting adalah penjelasan faktor sebab yang menjadikannya abstrak bagi mengisi kekosongan makna. Maka penjelasan yang teoritikal agak rumit kerana sesuatu yang abstrak itu perlu difahami. Makna seni pada akhir abad ke-20 ini adalah satu integrasi teoritikal yang merupakan komponen utama kepekaan terhadap kemodenan dan kita mungkin pada suatu hari nanti tidak lagi berlegar- legar di ruang pameran yang ternyata terlalu abstrak secara begitu sahaja, tetapi akan mencari penjelasan idea abstrak yang berlaku melalui penjelasan teori. Maka penjelasan seni abstrak dan budaya berhubung kait dengan persoalan pencarian makna kerana sememangnya kehidupan moden kini terlalu sukar difahami dan memerlukan sesuatu yang dapat memberi maklumat tentang sebab kewujudan seni abstrak ini. Hubung kait seni dan budaya lebih merujuk kepada persoalan kesedaran dalam pembinaan sejarah seni visual yang akan meningkatkan mutu kesenian negara.

Comments